Föremålet för och det kommunala ändamålet med bolagets verksamhet är att äga och förvalta fast och lös egendom. Verksamheten ska bedrivas åt'ägaren/i ägarens ställe inom ramen för Stockholm stads kompetens. I händelse av höjd beredskap enligt lag (1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap ska bolaget även kunna bistå och bidra i den ultimata ägaren Stockholms stads uppgifter och åtaganden inom den del av det civila försvaret som staden ska bedriva. Bolagets verksamhet ska inte ha till syfte att bereda vinst åt aktieägarna. Bolaget ska följa de kommunalrättsliga principerna i 2 kap. kommunallagen, innebärande att verksamheten ska vara förenlig med den kommunala kompetensen, lokaliseringsprincipen och självkostnadsprincipen, att kommunmedlemmarna ska behandlas lika, samt förbud att lämna stöd åt enskild, såvida inte lag, samhällsutveckling eller rättspraxis för viss verksamhet eller åtgärd medger undantag. Självkostnadsprincipen är inte tillämplig i bolagets verksamhet som gäller förvaltning av kommunal egendom, såsom upplåtelse och överlåtelse av fast och lös egendom. Bolaget ska i enlighet med 10 kap. 3 i 6 p. kommunallagen (2017:725) ge allmänheten insyn i den verksamhet som genom avtal lämnas över till privata utförare.
2023-12* | 2022-12* | 2021-12* | |
---|---|---|---|
Omsättning (tkr) | 60 976 | 67 957 | 53 057 |
Rörelseresultat, EBIT (tkr) | -70 | 675 | 24 |
Resultat efter finansnetto (tkr) | 298 | 769 | 61 |
Årets resultat (tkr) | -82 | 542 | 7 |
Summa tillgångar (tkr) | 16 623 | 41 985 | 36 280 |
Antal anställda | 30 | 31 | 31 |
2023-12* | 2022-12* | 2021-12* | |
---|---|---|---|
Omsättning (tkr) | 60 976 | 67 957 | 53 057 |
Rörelseresultat, EBIT (tkr) | -70 | 675 | 24 |
Resultat efter finansnetto (tkr) | 298 | 769 | 61 |
Årets resultat (tkr) | -82 | 542 | 7 |
TILLGÅNGAR | 2023-12* | 2022-12* | 2021-12* |
---|---|---|---|
Anläggningstillgångar (tkr) | |||
Omsättningstillgångar (tkr) | 16 623 | 41 985 | 36 280 |
Tillgångar (tkr) | 16 623 | 41 985 | 36 280 |
SKULDER, EGET KAPITAL OCH AVSÄTTNINGAR | 2023-12* | 2022-12* | 2021-12* |
---|---|---|---|
Eget kapital (tkr) | 2 165 | 2 247 | 1 705 |
Obeskattade reserver (tkr) | |||
Avsättningar (tkr) | 1 943 | 1 731 | 1 105 |
Långfristiga skulder (tkr) | |||
Kortfristiga skulder (tkr) | 12 515 | 38 007 | 33 470 |
Skulder och eget kapital (tkr) | 16 623 | 41 985 | 36 280 |
2023-12* | 2022-12* | 2021-12* | |
---|---|---|---|
Löner till styrelse & VD (tkr) | 1 309 | 1 271 | 1 174 |
Varav tantiem till styrelse & VD (tkr) | |||
Löner till övriga anställda (tkr) | 17 010 | 17 085 | 15 538 |
Varav resultatlön till övriga anställda (tkr) | |||
Sociala kostnader (tkr) | 11 050 | 9 592 | 8 337 |
Utdelning till aktieägare (tkr) |
2023-12* | 2022-12* | 2021-12* | |
---|---|---|---|
Antal anställda | 30 | 31 | 31 |
Omsättning per anställd (tkr) | 2 033 | 2 192 | 1 712 |
Personalkostnader per anställd (tkr) | 979 | 902 | 808 |
Vinstmarginal | -0.1% | 1.0% | 0.1% |
Soliditet | 13.0% | 5.3% | 4.7% |
Kassalikviditet | 132.8% | 110.5% | 108.4% |
Visit Stockholm AB ingår i en koncern med 60 bolag. Moderbolag är Stockholm Business Region AB och koncernmoderbolag är Stockholms Kommun. Koncernstrukturen baseras på uppgifter från 2023-12.
Föremålet för och det kommunala ändamålet med bolagets verksamhet är att äga och förvalta fast och lös egendom. Verksamheten ska bedrivas åt'ägaren/i ägarens ställe inom ramen för Stockholm stads kompetens. I händelse av höjd beredskap enligt lag (1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap ska bolaget även kunna bistå och bidra i den ultimata ägaren Stockholms stads uppgifter och åtaganden inom den del av det civila försvaret som staden ska bedriva. Bolagets verksamhet ska inte ha till syfte att bereda vinst åt aktieägarna. Bolaget ska följa de kommunalrättsliga principerna i 2 kap. kommunallagen, innebärande att verksamheten ska vara förenlig med den kommunala kompetensen, lokaliseringsprincipen och självkostnadsprincipen, att kommunmedlemmarna ska behandlas lika, samt förbud att lämna stöd åt enskild, såvida inte lag, samhällsutveckling eller rättspraxis för viss verksamhet eller åtgärd medger undantag. Självkostnadsprincipen är inte tillämplig i bolagets verksamhet som gäller förvaltning av kommunal egendom, såsom upplåtelse och överlåtelse av fast och lös egendom. Bolaget ska i enlighet med 10 kap. 3 i 6 p. kommunallagen (2017:725) ge allmänheten insyn i den verksamhet som genom avtal lämnas över till privata utförare.